Η χρήση της Δημιουργικής Γραφής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Εργαστήριο
Η Δημιουργική Γραφή (Δ.Γ.) εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, στην Αμερική. Αναφερόταν σαν μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η λογοτεχνία περισσότερο ως μία δημιουργική δραστηριότητα, παρά ως αντικείμενο ερμηνείας. Στο επίκεντρό της, δηλαδή, τοποθετείται το πώς δημιουργείται ένα λογοτεχνικό κείμενο.
Σύμφωνα με την L. DeSalvo «δεν γράφουμε για να δημιουργήσουμε τέχνη αλλά χαρακτήρα, να αναπτύξουμε δημιουργικότητα, πειθαρχία, κρίση, ισορροπία, τάξη, συγκράτηση και άλλες εσωτερικές ιδιότητες. Μέσα από τη γραφή αναπτύσσουμε αυτογνωσία, η οποία συνεισφέρει στην συναισθηματική και πνευματική μας ανάπτυξη. Τότε η γραφή γίνεται δάσκαλος» (DeSalvo, 1999). Κατά αυτή την έννοια η ΔΓ μπορεί να έχει μία σημαντική θέση σε ένα σύγχρονο σχολείο.
Στο εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ξεκινώντας με ένα παιχνίδι χωρισμού σε ομάδες και τη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης, οι συμμετέχοντες θα γνωριστούν έπειτα καλύτερα μεταξύ τους για την ενδυνάμωση της κάθε ομάδας εργασίας. Στη συνέχεια θα «περιπλανηθούν» στην ιστορία της Δ.Γ. από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Έπειτα, θα κληθούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες μέσα από πρωτότυπες οργανωμένες δραστηριότητες.
Σημαντικό στοιχείο του εργαστηρίου είναι η αντιφώνηση των ιστοριών. Κάθε φορά δηλαδή, διαβάζεται μία ιστορία από κάθε ομάδα και σχολιάζεται παιδαγωγικά. Έτσι οι συμμετέχοντες διασκεδάζουν και συγκινούνται, ενώ δοκιμάζουν τεχνικές με τις οποίες μπορούν να προσεγγίσουν τους μαθητές τους και να τους δημιουργήσουν μια σχέση αγάπης με τη δημιουργική έκφραση και τις ιστορίες.
Οι δεκαετίες που μεσολαβούν από την εμφάνιση της Δ.Γ. μέχρι σήμερα, μας δίνουν την εμπειρία εκείνη που χρειαζόμαστε για να την εφαρμόσουμε με μεγαλύτερη βεβαιότητα ακόμη και στην τάξη. Το εύρος των ασκήσεων αλλά και της θεματολογίας της μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο μεθοδολογικό εργαλείο, μία εναλλακτική μορφή έκφρασης ακόμα και στα καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.
πληροφορίες για το συνέδριο εδώ
πληροφορίες για το συνέδριο εδώ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου