Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

5ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Γραφή και Γραφές στον 21ο αιώνα

Η χρήση της Δημιουργικής Γραφής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Εργαστήριο
Η Δημιουργική Γραφή (Δ.Γ.) εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, στην Αμερική. Αναφερόταν σαν μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η λογοτεχνία περισσότερο ως μία δημιουργική δραστηριότητα, παρά ως αντικείμενο ερμηνείας. Στο επίκεντρό της, δηλαδή, τοποθετείται το πώς δημιουργείται ένα λογοτεχνικό κείμενο.
Σύμφωνα με την L. DeSalvo «δεν γράφουμε για να δημιουργήσουμε τέχνη αλλά χαρακτήρα, να αναπτύξουμε δημιουργικότητα, πειθαρχία, κρίση, ισορροπία, τάξη, συγκράτηση και άλλες εσωτερικές ιδιότητες. Μέσα από τη γραφή αναπτύσσουμε αυτογνωσία, η οποία συνεισφέρει στην συναισθηματική και πνευματική μας ανάπτυξη. Τότε η γραφή γίνεται δάσκαλος» (DeSalvo, 1999). Κατά αυτή την έννοια η ΔΓ μπορεί να έχει μία σημαντική θέση σε ένα σύγχρονο σχολείο.
Στο εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ξεκινώντας με ένα παιχνίδι χωρισμού σε ομάδες και τη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης, οι συμμετέχοντες θα γνωριστούν έπειτα καλύτερα μεταξύ τους για την ενδυνάμωση της κάθε ομάδας εργασίας. Στη συνέχεια θα «περιπλανηθούν» στην ιστορία της Δ.Γ. από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Έπειτα, θα κληθούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες μέσα από πρωτότυπες οργανωμένες δραστηριότητες.
Σημαντικό στοιχείο του εργαστηρίου είναι η αντιφώνηση των ιστοριών. Κάθε φορά δηλαδή, διαβάζεται μία ιστορία από κάθε ομάδα και σχολιάζεται παιδαγωγικά. Έτσι οι συμμετέχοντες διασκεδάζουν και συγκινούνται, ενώ δοκιμάζουν τεχνικές με τις οποίες μπορούν να προσεγγίσουν τους μαθητές τους και να τους δημιουργήσουν μια σχέση αγάπης με τη δημιουργική έκφραση και τις ιστορίες.
Οι δεκαετίες που μεσολαβούν από την εμφάνιση της Δ.Γ. μέχρι σήμερα, μας δίνουν την εμπειρία εκείνη που χρειαζόμαστε για να την εφαρμόσουμε με μεγαλύτερη βεβαιότητα ακόμη και στην τάξη. Το εύρος των ασκήσεων αλλά και της θεματολογίας της μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο μεθοδολογικό εργαλείο, μία εναλλακτική μορφή έκφρασης ακόμα και στα καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.



πληροφορίες για το συνέδριο εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές [Του Γιάννη Ζωράκη] Εργαστήριο δημιουργικής γραφής για μαθητές τρίτης Γυμνασίου, καθώς και πρώτης και δευτέρας Λυκείου, διοργανώνουν η Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, ο Δήμος Ηρακλείου και το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου. Το εργαστήριο θέτει ως στόχους, την εξοικείωση των μαθητών με τα πρώτα στάδια της συγγραφής, την δημιουργική απασχόληση μέσα από μία παραγωγική διαδικασία, την αγωγή της τέχνης του γραπτού και του προφορικού λόγου, καθώς και την δημιουργία ενός λογοτεχνικού πυρήνα με σκοπό να αποτελέσει μία μελλοντική εστία λογοτεχνικής παραγωγής για το Ηράκλειο. Συντονιστής στο εργαστήριο θα είναι ο συγγραφέας Λευτέρης Γιαννακουδάκης. Δομή Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος θα αφορά στο Διήγημα, ενώ ο δεύτερος στο Θεατρικό Έργο. Αναφορικά με τον κύκλο του διηγήματος διευκρινίζεται ότι κάθε μαθητής θα κληθεί να γράψει μία ιστορία ξεκινώντας από το σκηνικό...

Τρέξε, μύγα, χτύπα το τζάμι

Μια σφαίρα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και ψάχνει να βρει το δρόμο της. Είναι καταδικασμένη, γι αυτό ουρλιάζει. Αυτός που την περιμένει είναι ήρεμος, γιατί ξέρει. Όμως τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται τελικά. Μόνο την τελευταία στιγμή μπορείς να καταλάβεις. Την ώρα του οργασμού ή του θανάτου. Το παιχνίδι δεν έχει σειρά. Οι στιγμές κυλάνε παράλληλα και τίποτα δεν έρχεται εκεί που το περιμένεις. Ο χρόνος δε σταματάει ποτέ. Αλλιώς θα ήταν ιστορία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2000 Για αγορά του βιβλίου πατήστε εδώ

Η Δημιουργική Γραφή στο Δημοτικό Σχολείο

Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια μεθοδική πρόταση ένταξης της Δημιουργικής Γραφής στο δημοτικό σχολείο. Στο πρώτο μέρος του βιβλίου παρουσιάζονται δραστηριότητες και τεχνικές για την εξοικείωση των μαθητών με τη Δημιουργική Γραφή παίζοντας με λέξεις. Στη φάση αυτή ο εκπαιδευτικός-εμψυχωτής έχει ένα ρόλο καθοριστικό, αφού πρέπει να δημιουργήσει κλίμα εμπιστοσύνης και απελευθέρωσης ανάμεσα στους μαθητές-συμμετέχοντες. Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου παρουσιάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα Δημιουργική Γραφή έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να δημιουργήσουν μια εκτενέστερη ιστορία. Σε αυτή τη φάση είναι πολύ σημαντική η επίδραση της ομάδας. Τα παιδιά ακούν, κρίνουν, σχολιάζουν, κρίνονται. Μέσα σε πλαίσια ελεύθερης έκφρασης, το εργαστήρι αυτό μπορεί να είναι καθοριστικό για την μετέπειτα σχέση των παιδιών με το λόγο, τη λογοτεχνία και τη συγγραφή. Και στα δύο μέρη δίνονται πληροφορίες για την αναγκαιότητα της δραστηριότητας, για τα απαραίτητα υλικά και για τους εκπαιδευτικούς στόχους που επιδιώκον...