Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής Ενηλίκων

  • Οκτώβριος 2010- Μάιος 2011
3ο εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με τίτλο "Μεταμορφώνοντας τον Ξένο"

Με αφορμή τα κλασσικά βιβλία «Ο Ξένος» του Αλμπέρ Καμύ και «Η Μεταμόρφωση» του Φραντς Κάφκα, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο θα περιηγηθούν στα βασικά χαρακτηριστικά της Δημιουργικής Γραφής. Ζητήματα που θα μελετηθούν είναι: Θέμα, Χαρακτήρας, Σκηνικό, Πλοκή, Οπτική Γωνία, Ύφος. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο άξονες. Στον πρώτο άξονα οι συμμετέχοντες θα κληθούν να εκτελέσουν ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής στα παραπάνω θέματα με αφορμή τα προαναφερόμενα βιβλία, ενώ στο δεύτερο θα μελετηθούν πρωτότυπα κείμενα των συμμετεχόντων. Στην πορεία θα συζητηθούν και άλλα λογοτεχνικά κείμενα και θα δούμε πώς μπορούμε να μεταμορφώσουμε ένα κείμενο δημιουργώντας κάτι καινούργιο.
Διάρκεια Εργαστηρίου
Το εργαστήριο πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα, με τρίωρη, κάθε φορά, διάρκεια. Τα μαθήματα ξεκινάνε των Οκτώβριο και ολοκληρώνονται το Μάιο. Στους συμμετέχοντες παρέχεται βεβαίωση συμμετοχής.
Αριθμός συμμετεχόντων και προϋποθέσεις
Μέγιστος αριθμός ατόμων: δεκαπέντε. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο εργαστήριο. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Ενημερωτική συνάντηση Δευτέρα 04 Οκτωβρίου 2010, 6 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο Αναλόγιο. Ημερομηνία έναρξης 11 Οκτωβρίου.

Πληροφορίες: Γιαννακουδάκης Λευτέρης
 


  • Οκτώβριος 2009- Μάιος 2010
2ο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με τίτλο "Χτίζοντας το κείμενο"

Σε ποιους απευθύνεται; Σε οποιονδήποτε αγαπάει τη συγγραφή και επιθυμεί να την κοινωνήσει και να την εξελίξει. Σε οποιοδήποτε αγαπά τη λογοτεχνία και θέλει να τη γνωρίσει «εκ των έσω». Σε οποιοδήποτε αναζητά έκφραση μέσω της δημιουργίας κειμένων. Σε άτομα που ασχολούνται είδη με τη συγγραφή.
Στόχος του Εργαστηρίου
Κάθε άνθρωπος που κατέχει το λόγο και τη γραφή είναι ένας εν δυνάμει συγγραφέας. Το αν θα καταφέρει να εκπληρώσει το επιθυμητό συγγραφικό έργο εξαρτάται από το μέγεθος της ανάγκης του, αλλά και από το χρόνο που θα αφιερώσει σ’ αυτή. Υπάρχουν όμως και κάποιες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν. Όπως ο ζωγράφος μαθαίνει να ζωγραφίζει, έτσι και ο συγγραφέας μπορεί να μάθει να γράφει. Και όσο περισσότερο εξασκείται, τόσο καλύτερα γράφει.
Σκοπός του εργαστηρίου δεν είναι η δημιουργία συγγραφέων. Σκοπός είναι να βρουν ένα κοινό τόπο τα άτομα που ενδιαφέρονται για τη συγγραφή και τη λογοτεχνία γενικότερα. Μέσα από δοκιμασμένες ασκήσεις, οι συμμετέχοντας θα ανακαλύψουν ότι η συγγραφή είναι κάτι παραπάνω από τη δημιουργία μιας ιστορίας. Είναι μία τέχνη που κρύβει πολλά μυστικά, μια τέχνη που προσφέρει, αλλά και ζητάει πολλά…
Σημαντικός στόχος είναι επίσης η «κοινωνικοποίηση» της πρακτικής της συγγραφής, ως μίας δημιουργικής δραστηριότητας που «απευθύνεται» και αναζητά, καθώς η συνύπαρξη συγγραφέων μπορεί να έχει μαγικές επιδράσεις στην συγγραφική τους δυναμικότητα.
Διάρκεια Εργαστηρίου
Το εργαστήριο πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα, με τρίωρη, κάθε φορά, διάρκεια, σε δύο κύκλους. Κάθε κύκλος έχει διάρκεια 12 συναντήσεις.  Τα μαθήματα θα γίνονται Τετάρτη απόγευμα στο βιβλιοπωλείο Αναλόγιο. Οι ακριβείς ώρες θα προκύψουν μετά από συνεννόηση με τους συμμετέχοντες. Ημερομηνία έναρξης του εργαστηρίου η Τετάρτη 14 Οκτωβρίου.
Αριθμός συμμετεχόντων και προϋποθέσεις: Μέγιστος αριθμός ατόμων, δεκαπέντε. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο εργαστήριο. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Ενδεικτικό Σχεδίασμα Δραστηριοτήτων
1ος ΚΥΚΛΟΣ
1.     Εισαγωγή στη δημιουργική γραφή. Ασκήσεις γνωριμίας. Εξοικείωση με βασικές ασκήσεις δημιουργικής γραφής.
2.     Η παράγραφος έχει τη δική της ιστορία.
3.     Βρίσκοντας το θέμα.
4.     Ο ήρωας αξίζει τον κόπο – Χτίζοντας το Χαρακτήρα
5.     Ο κακός είναι ο καλύτερος – Χτίζοντας τον ανταγωνιστή
6.     Θέτοντας ερωτήματα- Δημιουργώντας προβλήματα
7.     Το πάτημα της σκανδάλης – Ο καταλύτης.
8.     Η επιθυμία οδηγεί τη δράση: Το ζήτημα του κινήτρου των χαρακτήρων.
9.     Χώρος – Το σκηνικό θέτει ζητήματα
10.   Χρόνος. Παρόν – παρελθόν και μέλλον.
11.   Ασκήσεις ύφους 1
12.   Ασκήσεις ύφους 2

2ος ΚΥΚΛΟΣ
1.     Πρώτο πρόσωπο – Εγώ είμαι ο κόσμος.
2.     Τρίτο πρόσωπο – Αυτός φταίει για όλα.
3.     Δεύτερο πρόσωπο και συνδυασμοί.
4.     Διάλογος: Ανθρώπων λόγοι…
5.     Μπες γρήγορα, βγες αργά!
  1. Η διάθεση δεν κρύβεται – Ασκήσεις ύφους 3.
  2. Βασική δομή ιστορίας – Δομή τριών πράξεων
8.     Γράφοντας ιστορία.
  1. Το κακό τέλος είναι το καλύτερο!
10.   Φτου κι απ’ την αρχή!
11.   Η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά.
12.   Κρίνοντας το κείμενο.
  • Οκτώβριος 2008- Φεβρουάριος 2009:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Το Παγοποιειον First Floor Underground και ο συγραφέας Λευτέρης Γιαννακουδάκης διοργανώνουν το 1ο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με θέμα: Το Διήγημα

Τί είναι η δημιουργική γραφή?
Τεχνικά μιλώντας ως «δημιουργική γραφή» μπορεί να οριστεί κάθε γραφή που αποτελεί πρωτότυπο προϊόν του γράφοντος και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λογοκλοπή. Υπό αυτή την έννοια, ο όρος δημιουργική γραφή είναι ένα πιο σύγχρονο και οριζόμενο μέσω από τη διαδικασία της συγγραφής όνομα, γι' αυτό που παραδοσιακά ονομάζεται λογοτεχνία. Η δημιουργική γραφή, είναι μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, η οποία αντλεί από τη φαντασία για να παράγει νόημα με τη χρήση των καλολογικών στοιχείων, της αφήγησης και της δραματικής τέχνης.
Σε ποιους απευθύνεται; Σε οποιονδήποτε αγαπάει τη συγγραφή και επιθυμεί να την κοινωνήσει και να την εξελίξει. Σε οποιοδήποτε αγαπά τη λογοτεχνία και θέλει να τη γνωρίσει «εκ των έσω». Σε οποιοδήποτε αναζητά έκφραση μέσω της δημιουργίας κειμένων.

Στόχος του εργαστηρίου
Κάθε άνθρωπος που κατέχει το λόγο και τη γραφή είναι ένας εν δυνάμει συγγραφέας. Το αν θα καταφέρει να εκπληρώσει το επιθυμητό συγγραφικό έργο εξαρτάται από το μέγεθος της ανάγκης του, αλλά και από το χρόνο που θα αφιερώσει σ' αυτή. Υπάρχουν όμως και κάποιες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν. Όπως ο ζωγράφος μαθαίνει να ζωγραφίζει, έτσι και ο συγγραφέας μπορεί να μάθει να γράφει. Και όσο περισσότερο εξασκείται, τόσο καλύτερα γράφει.
Σκοπός του εργαστηρίου δεν είναι η δημιουργία συγγραφέων. Σκοπός είναι να βρουν ένα κοινό τόπο τα άτομα που ενδιαφέρονται για τη συγγραφή και τη λογοτεχνία γενικότερα. Έναν τόπο όπου θα μπορέσουν να περιπλανηθούν, κάτω από πολύ συγκεκριμένη καθοδήγηση, στα δύσβατα μονοπάτια της γραφής. Μέσα από δοκιμασμένες ασκήσεις, οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν ότι η συγγραφή είναι κάτι παραπάνω από τη δημιουργία μιας ιστορίας. Είναι μία τέχνη που κρύβει πολλά μυστικά, μια τέχνη που προσφέρει, αλλά και ζητάει πολλά…

Περιεχόμενο & Δομή
Το διήγημα είναι ένα αυτόνομο λογοτεχνικό είδος με μεγάλη παράδοση στη χώρα μας. Από τον Παπαδιαμάντη και τον Βιζυηνό μέχρι τον Χατζή και το Χάκα, διηγήματα είναι ορισμένα από τα πιο καλογραμμένα κείμενα που έχουν παραχθεί στη γλώσσα μας.
Ταυτόχρονα, όντας η μικρότερη δυνατή μορφή πεζογραφήματος, αποτελεί ιδανικό «μοντέλο» μελέτης και ανάλυσης της πεζογραφικής αφήγησης και των ορίων της σε σχέση με άλλα είδη λόγου, όπως η ποίηση όρια που μερικές φορές είναι δυσδιάκριτα.
Παρότι θεωρείται η φόρμα με την οποία ξεκινά κανείς το ταξίδι του στη λογοτεχνική δημιουργία, στην πραγματικότητα το διήγημα είναι ίσως το δυσκολότερο είδος γραφής, και τούτο για δύο κυρίως λόγους:
Ο πρώτος είναι ότι η μικρή φόρμα δεν ανέχεται τα περιττά βάρη. Κάθε λέξη πρέπει να είναι στη θέση της, και όλες μαζί να παράγουν ένα ολοκληρωμένο αισθητικά και αφηγηματικά αποτέλεσμα. Ο δεύτερος λόγος αφορά τις τεχνικές της αφήγησης και τις αφηγηματικές φωνές. Ορισμένες καλώς εννοούμενες «συνταγές» οι οποίες στο μυθιστόρημα ή σε μια νουβέλα λειτουργούν, κι άρα αποτελούν υλικό το οποίο μπορεί κανείς να διδάξει, ελάχιστη ισχύ έχουν στο διήγημα.
Το εργαστήρι κινείται πάνω σε δύο άξονες: Ο πρώτος άξονας είναι η αναζήτηση του προσωπικού ύφους καθενός από τους συμμετέχοντες. Ο δεύτερος αφορά στην ολοκλήρωση μιας συγγραφικής απόπειρας σύμφωνα με τις επιδιώξεις και την ιδιαίτερη κλίση του καθενός -όπως έχει ήδη διαφανεί στην πορεία του εργαστηρίου.
Για την υλοποίηση των στόχων του εργαστηρίου, δίνονται γενικές και προσωπικές ασκήσεις επινόησης, διατύπωσης, ύφους και ρυθμού που λειτουργούν ως αφορμή και ώθηση. Δίνονται επίσης οι απαραίτητες κατευθύνσεις καθώς και κείμενα Ελλήνων και ξένων δημιουργών, ως αφορμές για συζήτηση, ασκήσεις γραφής και εμβάθυνση στο «σύμπλεγμα» αναγνώστης - συγγραφέας. Το εργαστήριο ακολουθεί τη φιλοσοφία του «μαθαίνω κάνοντας» και ο συντονιστής σε καμιά περίπτωση δεν είναι ο παντογνώστης - δάσκαλος απλά ορίζει το πλαίσιο και τη δομή του εργαστηρίου.
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενες γνώσεις και προϋποθέσεις ομοιογένειας ανάμεσα στους συμμετέχοντες. Οι διαφορές στο επίπεδο μόρφωσης, το φύλο, την ηλικία κτλ. όχι μόνο δεν αποτελούν πρόβλημα, αλλά ενισχύουν τη δυναμική του εργαστηρίου. Παρόλα αυτά, για λόγους συνοχής της ομάδας, αντιπαραβολής κειμένων και καλύτερης εφαρμογής των ασκήσεων, τα διηγήματα θα γράφονται αποκλειστικά σε σύγχρονη ελληνική γλώσσα.
Τα διηγήματα θα αναγνωστούν σε ειδική εκδήλωση, η οποία θα πραγματοποιηθεί κατά την τελευταία συνάντηση του εργαστηρίου.
Επιδίωξη του εργαστηρίου είναι να σας βοηθήσει να ανακαλύψετε πώς μπορείτε να γράψετε, να σας βοηθήσει να ανασυνθέσετε και να χρησιμοποιήσετε το προσωπικό σας λεξικό με τελικό σκοπό την παραγωγή μίας ολοκληρωμένης ιστορίας, ενός διηγήματος. Σημαντικός στόχος είναι επίσης η «κοινωνικοποίηση» της πρακτικής της συγγραφής, ως μίας δημιουργικής δραστηριότητας που «απευθύνεται» και αναζητά, καθώς η συνύπαρξη συγγραφέων μπορεί να έχει μαγικές επιδράσεις στην συγγραφική τους δυναμικότητα. Η συζήτηση και η αντιφώνηση παρέχουν γνώσεις, δημιουργούν ιδέες, εξάπτουν τη φαντασία, ακονίζουν τη γραφή και αναπτύσσουν την κριτική ικανότητα.

Ενδεικτικό σχεδιάγραμμα δραστηριοτήτων

1. Εισαγωγή στη δημιουργική γραφή. Εξοικείωση με βασικές ασκήσεις δημιουργικής γραφής - Ασκήσεις γνωριμίας.
2. Το ύφος είναι το θέμα.
3. Βασικά συστατικά: Χαρακτήρας, Χώρος, Χρόνος.
4. Πρώτο, δεύτερο ή τρίτο πρόσωπο; Γιατί όχι όλα μαζί;
5. Το θέμα: Δημιουργώντας προβλήματα
6. Μπες γρήγορα, βγες αργά!
7. Γράφοντας ιστορία.
8. Το κακό τέλος είναι το καλύτερο!
9. Φτου κι απ' την αρχή!
10. Η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά.
11.. Ενώπιος ενωπίω…

Διαβάστε τη συνέντευξη για το 1ο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής στη Σοφία Τσεντελιέρου εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Συν-γραφή

Δημιουργική Γραφή και συν-γραφή Τεχνικά μιλώντας ως «δημιουργική γραφή» μπορεί να οριστεί κάθε γραφή που αποτελεί πρωτότυπο προϊόν του γράφοντος. Υπό αυτή την έννοια, ο όρος δημιουργική γραφή είναι ένα πιο σύγχρονο και οριζόμενο -μέσω από τη διαδικασία της συγγραφής- όνομα, γι' αυτό που παραδοσιακά ονομάζεται «λογοτεχνία». Η δημιουργική γραφή, είναι μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, η οποία αντλεί από τη φαντασία για να παράγει νόημα με τη χρήση των καλολογικών στοιχείων, της αφήγησης και της δραματικής τέχνης. Μέσω της άσκησης ο συγγραφέας αναπτύσσει τεχνικές που θα τον βοηθήσουν να εξελίξει την τέχνη του. Η δημιουργική γραφή δεν αντικαθιστά την λογοτεχνία, συνδράμει στην ανάπτυξή της. Η γραφή παύει να είναι μια μοναχική διαδικασία και αποτελεί έναν κοινό τόπο έκφρασης, ένα πεδίο συν-γραφής. Σε ποιους απευθύνεται;   Σε οποιονδήποτε αγαπάει τη συγγραφή και επιθυμεί να την κοινωνήσει και να την εξελίξει. Σε οποιονδήποτε αγαπά τη λογοτεχνία και θέλει να τη γνωρίσει «εκ των

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές [Του Γιάννη Ζωράκη] Εργαστήριο δημιουργικής γραφής για μαθητές τρίτης Γυμνασίου, καθώς και πρώτης και δευτέρας Λυκείου, διοργανώνουν η Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, ο Δήμος Ηρακλείου και το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου. Το εργαστήριο θέτει ως στόχους, την εξοικείωση των μαθητών με τα πρώτα στάδια της συγγραφής, την δημιουργική απασχόληση μέσα από μία παραγωγική διαδικασία, την αγωγή της τέχνης του γραπτού και του προφορικού λόγου, καθώς και την δημιουργία ενός λογοτεχνικού πυρήνα με σκοπό να αποτελέσει μία μελλοντική εστία λογοτεχνικής παραγωγής για το Ηράκλειο. Συντονιστής στο εργαστήριο θα είναι ο συγγραφέας Λευτέρης Γιαννακουδάκης. Δομή Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος θα αφορά στο Διήγημα, ενώ ο δεύτερος στο Θεατρικό Έργο. Αναφορικά με τον κύκλο του διηγήματος διευκρινίζεται ότι κάθε μαθητής θα κληθεί να γράψει μία ιστορία ξεκινώντας από το σκηνικό