Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Η Τέχνη στην Ψυχιατρική




Η Δημιουργική Γραφή στην Ψυχοθεραπεία
Η Δημιουργική Γραφή (Δ.Γ) είναι μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, η οποία αντλεί από τη φαντασία για να παράγει νόημα με τη χρήση των καλολογικών στοιχείων, της αφήγησης και της δραματικής τέχνης. Υπό αυτή την έννοια, ο όρος δημιουργική γραφή είναι ένα πιο σύγχρονο και οριζόμενο μέσω από τη διαδικασία όνομα, γι’ αυτό που παραδοσιακά ονομάζεται λογοτεχνία.
Η M.L. Marksberry στο έργο της «Foundations of Creativity», σημειώνει ότι σύμφωνα με τους Witty και LaBrant η Δ.Γ. «είναι μία σύνθεση οποιουδήποτε είδους γραφής, η οποία συμβαίνει οποιαδήποτε στιγμή και τίθεται κατά κύριο λόγω στην υπηρεσία αναγκών όπως:
1. Την ανάγκη για διατήρηση αρχείων με συγκεκριμένες εμπειρίες,
2. Την ανάγκη για να μοιραστεί κανείς εμπειρίες με κάποιους που ενδιαφέρονται γι’ αυτό, και
3. Την ανάγκη για ελεύθερη ατομική έκφραση η οποία συνεισφέρει στην πνευματική και φυσική υγεία»
Η δημιουργική γραφή απελευθερώνει τη δημιουργικότητα που μπορεί να ενεργοποιήσει τόσο την φαντασία όσο και να λειτουργήσει «θεραπευτικά».Από τη δεκαετία του 1990 κι έπειτα ένας σημαντικός αριθμός εργασιών έχουν αποδείξει ότι όταν άτομα γράφουν για συναισθηματικές εμπειρίες που έχουν βιώσει, προκύπτουν σημαντικά φυσιολογικά και ψυχικά οφέλη.
Το εργαστήριο στηριζόμενο στα δομικά στοιχεία της Δ.Γ. θα επιχειρήσει να δείξει πώς η Δ.Γ. μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσω έκφρασης και ανάλυσης του τραύματος. Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να γράψουν κείμενα τα οποία θα σχετίζονται με προσωπικές εμπειρίες ή με ζητήματα αντίληψης προσώπων και καταστάσεων. Έπειτα, διαμέσου της αντιφώνησης, του σχολιασμού δηλαδή των κειμένων από τα μέλη της ομάδας, θα δούμε πώς μπορεί η Δ.Γ. να λειτουργήσει στα πλαίσια της ομαδικής ψυχοθεραπείας.

το πρόγραμμα του συνεδρίου εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές [Του Γιάννη Ζωράκη] Εργαστήριο δημιουργικής γραφής για μαθητές τρίτης Γυμνασίου, καθώς και πρώτης και δευτέρας Λυκείου, διοργανώνουν η Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, ο Δήμος Ηρακλείου και το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου. Το εργαστήριο θέτει ως στόχους, την εξοικείωση των μαθητών με τα πρώτα στάδια της συγγραφής, την δημιουργική απασχόληση μέσα από μία παραγωγική διαδικασία, την αγωγή της τέχνης του γραπτού και του προφορικού λόγου, καθώς και την δημιουργία ενός λογοτεχνικού πυρήνα με σκοπό να αποτελέσει μία μελλοντική εστία λογοτεχνικής παραγωγής για το Ηράκλειο. Συντονιστής στο εργαστήριο θα είναι ο συγγραφέας Λευτέρης Γιαννακουδάκης. Δομή Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος θα αφορά στο Διήγημα, ενώ ο δεύτερος στο Θεατρικό Έργο. Αναφορικά με τον κύκλο του διηγήματος διευκρινίζεται ότι κάθε μαθητής θα κληθεί να γράψει μία ιστορία ξεκινώντας από το σκηνικό...

Τρέξε, μύγα, χτύπα το τζάμι

Μια σφαίρα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και ψάχνει να βρει το δρόμο της. Είναι καταδικασμένη, γι αυτό ουρλιάζει. Αυτός που την περιμένει είναι ήρεμος, γιατί ξέρει. Όμως τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται τελικά. Μόνο την τελευταία στιγμή μπορείς να καταλάβεις. Την ώρα του οργασμού ή του θανάτου. Το παιχνίδι δεν έχει σειρά. Οι στιγμές κυλάνε παράλληλα και τίποτα δεν έρχεται εκεί που το περιμένεις. Ο χρόνος δε σταματάει ποτέ. Αλλιώς θα ήταν ιστορία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2000 Για αγορά του βιβλίου πατήστε εδώ

Η Δημιουργική Γραφή στο Δημοτικό Σχολείο

Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια μεθοδική πρόταση ένταξης της Δημιουργικής Γραφής στο δημοτικό σχολείο. Στο πρώτο μέρος του βιβλίου παρουσιάζονται δραστηριότητες και τεχνικές για την εξοικείωση των μαθητών με τη Δημιουργική Γραφή παίζοντας με λέξεις. Στη φάση αυτή ο εκπαιδευτικός-εμψυχωτής έχει ένα ρόλο καθοριστικό, αφού πρέπει να δημιουργήσει κλίμα εμπιστοσύνης και απελευθέρωσης ανάμεσα στους μαθητές-συμμετέχοντες. Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου παρουσιάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα Δημιουργική Γραφή έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να δημιουργήσουν μια εκτενέστερη ιστορία. Σε αυτή τη φάση είναι πολύ σημαντική η επίδραση της ομάδας. Τα παιδιά ακούν, κρίνουν, σχολιάζουν, κρίνονται. Μέσα σε πλαίσια ελεύθερης έκφρασης, το εργαστήρι αυτό μπορεί να είναι καθοριστικό για την μετέπειτα σχέση των παιδιών με το λόγο, τη λογοτεχνία και τη συγγραφή. Και στα δύο μέρη δίνονται πληροφορίες για την αναγκαιότητα της δραστηριότητας, για τα απαραίτητα υλικά και για τους εκπαιδευτικούς στόχους που επιδιώκον...