Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

1ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Η Τέχνη ως εργαλείο εκπαίδευσης για το περιβάλλον

Η Δημιουργική Γραφή (Δ.Γ.) εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, στην Αμερική. Αναφερόταν σαν μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η λογοτεχνία περισσότερο ως μία δημιουργική δραστηριότητα, παρά ως αντικείμενο ερμηνείας. Στο επίκεντρό της, δηλαδή, τοποθετείται το πώς δημιουργείται ένα λογοτεχνικό κείμενο. Η σύνδεση της Δ.Γ. με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) δεν είναι εμφανής. Ουσιαστικά η Δ.Γ. μπορεί να χρησιμεύσει σαν ένα πεδίο ελεύθερης έκφρασης, κάτι που επιδιώκεται και στα προγράμματα Π.Ε.. Έτσι η Δ.Γ. και η Π.Ε. συνδέονται στο τέλος και όχι στην αφετηρία τους. Συγκεκριμένα η Δ.Γ. προτείνεται σαν μια δράση μέσα σε ένα πρόγραμμα Π.Ε., μέσω της οποίας μπορούμε να δημιουργήσουμε αλλά ακόμα και να αξιολογήσουμε την πορεία ενός προγράμματος. Στο εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με θέμα το Δάσος, ξεκινώντας με ένα παιχνίδι χωρισμού σε ομάδες και τη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης, οι συμμετέχοντες θα γνωριστούν έπειτα καλύτερα μεταξύ τους για την ενδυνάμωση της κάθε ομάδας εργασίας. Στη συνέχεια θα «περιπλανηθούν» στην ιστορία της Δ.Γ. από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Έπειτα, θα κληθούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες μέσα από πρωτότυπες οργανωμένες δραστηριότητες, με θέμα το Δάσος. Σημαντικό στοιχείο του εργαστηρίου είναι η αντιφώνηση των ιστοριών. Κάθε φορά δηλαδή, διαβάζεται μία ιστορία από κάθε ομάδα και σχολιάζεται παιδαγωγικά σε σχέση με τους σκοπούς ενός προγράμματος Π.Ε.. Έτσι οι συμμετέχοντες διασκεδάζουν και συγκινούνται, ενώ δοκιμάζουν τεχνικές με τις οποίες μπορούν να προσεγγίσουν τους μαθητές τους και να τους δημιουργήσουν μια σχέση αγάπης με τη δημιουργική έκφραση και το περιβάλλον. Σκοπός, τελικά, του εργαστηρίου είναι οι συμμετέχοντες να έχουν κατακτήσει στοιχεία εμψύχωσης δραστηριοτήτων Δ.Γ. και ιδέες για την εφαρμογή της σε ένα πρόγραμμα Π.Ε.

Ολόκληρο το κείμενο της εισήγησης εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Συν-γραφή

Δημιουργική Γραφή και συν-γραφή Τεχνικά μιλώντας ως «δημιουργική γραφή» μπορεί να οριστεί κάθε γραφή που αποτελεί πρωτότυπο προϊόν του γράφοντος. Υπό αυτή την έννοια, ο όρος δημιουργική γραφή είναι ένα πιο σύγχρονο και οριζόμενο -μέσω από τη διαδικασία της συγγραφής- όνομα, γι' αυτό που παραδοσιακά ονομάζεται «λογοτεχνία». Η δημιουργική γραφή, είναι μια μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, η οποία αντλεί από τη φαντασία για να παράγει νόημα με τη χρήση των καλολογικών στοιχείων, της αφήγησης και της δραματικής τέχνης. Μέσω της άσκησης ο συγγραφέας αναπτύσσει τεχνικές που θα τον βοηθήσουν να εξελίξει την τέχνη του. Η δημιουργική γραφή δεν αντικαθιστά την λογοτεχνία, συνδράμει στην ανάπτυξή της. Η γραφή παύει να είναι μια μοναχική διαδικασία και αποτελεί έναν κοινό τόπο έκφρασης, ένα πεδίο συν-γραφής. Σε ποιους απευθύνεται;   Σε οποιονδήποτε αγαπάει τη συγγραφή και επιθυμεί να την κοινωνήσει και να την εξελίξει. Σε οποιονδήποτε αγαπά τη λογοτεχνία και θέλει να τη γνωρίσει «εκ των

Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής Ενηλίκων

Οκτώβριος 2010- Μάιος 2011 3ο εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με τίτλο "Μεταμορφώνοντας τον Ξένο" Με αφορμή τα κλασσικά βιβλία «Ο Ξένος» του Αλμπέρ Καμύ και «Η Μεταμόρφωση» του Φραντς Κάφκα, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο θα περιηγηθούν στα βασικά χαρακτηριστικά της Δημιουργικής Γραφής. Ζητήματα που θα μελετηθούν είναι: Θέμα, Χαρακτήρας, Σκηνικό, Πλοκή, Οπτική Γωνία, Ύφος. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο άξονες. Στον πρώτο άξονα οι συμμετέχοντες θα κληθούν να εκτελέσουν ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής στα παραπάνω θέματα με αφορμή τα προαναφερόμενα βιβλία, ενώ στο δεύτερο θα μελετηθούν πρωτότυπα κείμενα των συμμετεχόντων. Στην πορεία θα συζητηθούν και άλλα λογοτεχνικά κείμενα και θα δούμε πώς μπορούμε να μεταμορφώσουμε ένα κείμενο δημιουργώντας κάτι καινούργιο. Διάρκεια Εργαστηρίου Το εργαστήριο πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα, με τρίωρη, κάθε φορά, διάρκεια. Τα μαθήματα ξεκινάνε των Οκτώβριο και ολοκληρώνονται το Μάιο. Στους συμμετέχοντες παρέχεται βεβαίωση

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές

Εργαστήρι δημιουργικής γραφής για μαθητές [Του Γιάννη Ζωράκη] Εργαστήριο δημιουργικής γραφής για μαθητές τρίτης Γυμνασίου, καθώς και πρώτης και δευτέρας Λυκείου, διοργανώνουν η Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, ο Δήμος Ηρακλείου και το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου. Το εργαστήριο θέτει ως στόχους, την εξοικείωση των μαθητών με τα πρώτα στάδια της συγγραφής, την δημιουργική απασχόληση μέσα από μία παραγωγική διαδικασία, την αγωγή της τέχνης του γραπτού και του προφορικού λόγου, καθώς και την δημιουργία ενός λογοτεχνικού πυρήνα με σκοπό να αποτελέσει μία μελλοντική εστία λογοτεχνικής παραγωγής για το Ηράκλειο. Συντονιστής στο εργαστήριο θα είναι ο συγγραφέας Λευτέρης Γιαννακουδάκης. Δομή Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος θα αφορά στο Διήγημα, ενώ ο δεύτερος στο Θεατρικό Έργο. Αναφορικά με τον κύκλο του διηγήματος διευκρινίζεται ότι κάθε μαθητής θα κληθεί να γράψει μία ιστορία ξεκινώντας από το σκηνικό